لزوم اصلاح قوانین انتخاباتی در اجرای درست نقش نظارتی شورای نگهبان

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی گفت: شورای نگهبان نقش بسیار مهمی در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، اما اهرم مناسب قانونی برای اجرای کامل نظارت را در اختیار ندارد.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد کمال سروی‌ها رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت چهلمین سال روز تاسیس شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان نقش بسیار کلیدی و مهمی را در نظام جمهوری اسلامی ایران، ایفا می‌کند و این در حالی است که اهرم‌های قانونی مناسب و کارآمدی متناسب با این جایگاه مهم برای اجرای کامل نظارت و بررسی را در اختیار ندارد.

او افزود: پیش نویس قانون اساسی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت براساس روحیات همان دوران بود و در آن نقش و شاکله وجودی شورای نگهبان برای این ایجاد شد که اولاً از شرع مقدس اسلام در همه سطوح دفاع کند و دوماً صیانت از قانون اساسی را بر عهده داشته باشد.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی ادامه داد: نخبگان و مجتهدین با همکاری هم قانون اساسی را تدوین کردند و باید به درستی از آن صیانت شود، شورای نگهبان در طول این چهل سال همواره لوایح متعددی را بررسی کرده است و کارآمدی آن‌ها را نیز با توجه به شرایط حاکم بر جامعه مورد بررسی قرار داده است.
 
سروی‌ها بیان کرد: به همین منظور در قم یک شبکه اجتهادی رو ایجاد شده است که گروه نخبگانی و فقهی دائما لوایح را از منظر فقهی و اسلامی مورد بررسی قرار می‌دهند و گروهی هم از حقوق دان‌های جوان و نخبه از هیئت علمی‌های دانشگاه‌های برتر کشور، لوایح را از نظر تطابق با قانون اساسی بررسی می‌کنند.

او تصریح کرد: نکته مهم این است که قوانین باید با توجه به شرایط جامعه و چالش‌های بوجود آمده اصلاح و بروزرسانی شوند وگرنه شاهد از دست رفتن کارایی قوانین خواهیم بود، مانند قوانین انتخاباتی که در دوره‌های اخیر انتخابات شاهد بروز مشکلاتی به دلیل همین نقص‌ها و یا کاستی‌های قانونی بوده ایم.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی تاکید کرد: دو سال پیش لایحه اصلاح قوانین انتخاباتی، تدوین و تقدیم مجلس شورای اسلامی (مجلس دهم) شد که مجلس محترم این لایحه را از دستور کار خارج کرد و امیدواریم مجلس جدید این لایحه را دوباره در دستور کار قرار دهد تا بتوانیم به انتخابات سالم و روی کار آمدن افراد کارآمد نزدیک شویم.

سروی‌ها اظهار کرد: از مفاد مندرج در لایحه اصلاح قوانین انتخاباتی می‌توان به برگزاری آزمون برای تعیین سطح علمی نماینده و اشراف به مسائل و وظایف نمایندگی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که نقش مهمی در فیلتر اولیه داوطلبان و روی کار آمدن افراد صالح و اصلح دارد.

او افزود‌: در حال حاضر با قوانین فعلی ملاک اولیه برای سنجش داوطلبان، تنها مدرک تحصیلی است که این موضوع جامعیت لازم را برای انتخاب یک فرد اصلح ندارد و هم باعث می‌شود تعداد داوطلبان برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی بسیار بالا رود که این هم کار نظارت و تایید صلاحیت را برای شورای نگهبان سخت می‌کند و هم مردم را در انتخابات سردرگم می‌نماید.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی ادامه داد: بی مهری‌های آگاهانه یا نا آگاهانه نسبت به عملکرد شورای نگهبان مطرح می‌شود و این بی مهری‌ها به دلیل عدم آگاهی عموم جامعه از قوانین و عملکرد شورای نگهبان است.
 

بیشتر بخوانید:

سروی‌ها بیان کرد: شورای نگهبان تنها شامل ۱۲ نفر فقیه و حقوق دان نیست بلکه شبکه عظیمی در سراسر کشور و استان‌ها وجود دارد تا این شورا بتواند نظارت درست و عادلانه داشته باشد.

او تصریح کرد: علاوه بر کافی نبودن فیلتر‌های ثبت نام برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، ساز و کار‌های لازم برای اجرای همین قوانین فعلی هم در هیئت‌های اجرایی وجود ندارد و هیئت نظارت با اکتفا به حداقل ها، داوطلبان را تایید کرده و به هیئت نظارت ارجاع می‌دهد مثل همین دوره انتخابات در اسفند ماه که حدود ۹۳ درصد داوطلبان توسط هیئت اجرایی تایید و به هیئت نظارت معرفی شدند.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی تاکید کرد: در ادارات و ارگان‌های مختلف وقتی قرار است جذب نیرو داشته باشند مانند پزشکان و معلمان، قوانین و فیلتر‌های بسیار سخت گیرانه‌ای وجود دارد، اما مهمترین جایگاه کشور و معیشت مردم را به کسانی می‌دهیم که فقط مدرک تحصیلی دارند و اکثرشان ویژگی‌های پیش نیاز نمایندگی را ندارد و از این بابت هم مورد بررسی قرار نمی‌گیرند.

سروی‌ها اظهار کرد: لزوم تجدید نظر در قوانین انتخاباتی به شدت احساس می‌شود، چون مردم از شورای نگهبان توقع دارند تا افراد صالح و اصلح را تایید و به معرض انتخاب مردم بگذارد تا اگر هم مردم نتوانستند فرد اصلح را تشخیص دهند حداقل به فرد صالح رای بدهند و این مطالبه کاملا به حقی است.

او افزود: مصونیت نمایندگان نیز باید مدیریت شود و در جا‌هایی باید این مصونیت باید برداشته شود و این حدود مصونیت کاملا شفاف تعیین شود، چون نماینده تا جایی که قرار باشد مطالبه گری کند باید مصونیت داشته باشد، اما اگر از حدود خود و قوانین خارج شد باید با او برخورد قاطع صورت گیرد.

انتهای پیام//م. ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.